28.3.09

aNtArA kErIsAuAn & AmaNaH


Antara kerisauan dan amanah...huhu.Dua persoalan yang selalu membelenggu fikiran aku sejak seminggu kebelakangan ini. Mujur aku busy ngn assignment dan project yang hendak submit hujung2 sem ni..kalo x mesti aku asyik terbayang aje. Tapi kadang-kadang 2 persoalan ini datang secara tiba-tiba tanpa aku 'memintanya'...aah..kalau ikutkan hati mahu saja aku buang 'benda' ni supaya ia x semakin berserabut dalam kepala aku..aku pon ade menelefon Cikgu lama aku tuk meminta nasihat dari padanya..cukuplah sekadar aku kenalkan dia sebagai Ustaz K(bukan Datuk K yer)......

aku:A'kum Ustaz...
ustaz K
:Wslam Wan..lame x dengar cerita dah dekat sebulan dah...ni mesti ade cerita ni kan(bla..bla...)

aku
:(bla..bla...)saya memang dalam dilema sekarang Antara kerisauan@kegusaran dan amanah..

ustaz K
:ape yang Wan risaukan???

aku
:(bla..bla..bla...)ye r Ustaz,saya takut untuk menerima jawatan tu..jawatan itu terlalu tinggi bagi saya dan saya perlu pegang bahagian berkaitan ukhwah pulak tu....


Ustaz K:Wan jgn risaulah,Ustaz yakin Wan dapat memikul amanah tersebut kerana bukan manusia yang memutuskan segala-galanya.Ini semua adalah kerja ALLAH..DIA memberi hidayah kepada 'mereka' untuk memilih Wan...mungkin Wan adalah orang yang terbaik dikalangan yang terbaik...
aku:Saya takut jika tidak dapat buat yang terbaik...
ustaz K:Ustaz yakin..Wan dapat lakukan..jika kita asyik fikir masalah itu,bila lagi kita nak 'explore' yang ade dlm diri kita.Lagipun Wan memg peramah dan penyayang sampaikan semua org kat sekolah dulu suke kat Wan.Lagi pun Wan kan dulu aktif mcm2 persatuan dan mcm2 jawatn pernah pegang...so ini adelah mase tuk gunakan segala 'softskill' yg ade berdasarkan pengalaman yg lalu....
aku
:tapi....(bla..bla..bla.....)

ustaz K
:Percayalah tiada seorang yang dilahirkan di muka bumi ini adalah sempurna..setiap manusia ade kelebihan masing2 dan gunakanlah kelebihan tersebut bukan sahaja tuk diri kita tapi tuk org lain..lagipun inilah masanya tuk kita berjuang dan berdakwah..Wan juga pernah cerita ngn Ustaz yg 'pergerakan' ini merupakan platform terbaik tuk lebih mengenali diri sendiri...dan dapat belajar ttg KASIH SAYANG,CINTA,KEHIDUPAN REALITI MASYARAKAT dll...inilah mase yg tepat tuk kita dekatkan hati kita kepada masyarakat yg memerlukan coz mungkin Wan x dapat peluang mcm ni bila kaki melangkah masuk ke alam pekerjaan kan..(bla..bla..bla....)

aku:Betul Ustaz(bla..bla..bla...).Thanks byk kerana byk bagi semangat kat Wan tuk meneruskan hidup ini sebagai khalifah dimuka bumi ini.I'm so appreciate of you(bla..bla..bla...)
ustaz K:Same2...ustaz selalu doakan kejayaan Wan.Ingat kalau ade ape2 Ustaz sudi menjadi pendengar(bla..bla...)
MySpace

38. Wahai orang-orang Yang beriman! mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka Dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding Dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.


39. Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela agamanya), Allah akan menyeksa kamu Dengan azab seksa Yang tidak terperi sakitnya dan ia akan menggantikan kamu Dengan kaum Yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

(At-Taubah 9:38-39)

4 comments:

aisya humaira said...

org pn yakin ngn wan.jadikan ni platform wan ke arah yg lebih baik..

isz_one said...

insya ALLAH..Time kasih nini for your support..heheh..nanti wan kene byk belajar ngn nini ttg gerak keje kan???

katakijau said...

ko boleh wan..aku kenal ko wan, ko boleh lakukan sume tu, tp jgn isau kawan2 ko ni ada tuk membantu ko wan...

isz_one said...

to katak ijau...thanks sangat..i need support like you..thanks a lot..hanya ALLAH yg dapat balas jasamu itu...