10.1.10

nAsiHaT sEoRaNg MaK Cik kAfE kepada Si kUruS

Aku : A'kum mak cik,mintak nasi lemak
Mak Cik: Oh adik..lama x nampak.Sem ni x nampak adik lagi..ingat kan dah abis
Aku : Lom lagi mak cik.Insya ALLAH tggl sem ni jer
Mak Cik: Makan ke bungkus????
Aku : makan r mak cik....
Mak Cik terus merenung badan aku dari ujung rambut hingga ujung kaki
Aku :Ish, mak cik nape tgk saya mcm tu???
Mak Cik:Bukan apa, mak cik tgk adik makin kurus???x makan ke diet???
masing2 ketawa kecil...
Aku :Ye ke kurus???tu r sejak masuk sem ni semua cakap saya makin kurus...ntah lah
mak cik mcm dah x de selera nak makan sekarg ni..kalo makan pon asyik x abis jer
Mak Cik: mana leh mcm tu,adik kan student..kena byk tenaga. Makn kene jaga...
Aku :hmm...tu lah saya ni pelik sikit..kalau duk kat rumah,asyik nak makan jer..bile
sampai je usm,saya x kisah pon makan ke x makan..x ambil kisah pon.Mcm
semalam saya x sentuh lgsg nasi..sebb tu pagi ni rasa lapar..hahah
Mak Cik:oh..kat rumah ada org masak kan..lagipun kalau mak masak ringkas ke,sedap ke kita tetap makan kan dik,ye r air tgn ibu ni lain..tapi adik kena makan tau.. jaga kesihatan tu..kalau kurus sgt,x de org yg nak..perempuan ni kalau tgk lelaki kurus sgt,depa x suka...
masing2 ketawa terbahak2....aku pula cepat2 bayar nasi lemak yg aku ambil berlaukkan hot dog sambal ngn ayam goreng masak kicap...bayar cepat2 coz aku dah rasa malu sebb ada customer lain sebelah aku,perempuan lak tu,dah lah cun.hahah
Aku : Berapa ni mak cik???
Mak Cik: RM2.30 jer..
Aku :Ok mak cik,terima kasih yer...
Mak Cik:Sama2,ingat makan jgn x makan..kalau boleh paling tidak sehari kena 2 kali makan.
Aku :Ok Mak Cik jgn risau.Heheheh....
aku terus berlalu dari situ menuju cafe sebelah utk membeli Nes Ais.....

#hmmm..itu lah perbualn ringkas aku dengan seorg mak cik di salah sebuah cafe Desasiswa Restu...aku selau beli nasi lemak ng mak cik tu..sebab tu dia kenal n cam muka aku..walaupun dah 3 tahun aku kat usm ni,aku tidak pernah kenal nama mak cik tu. Setiap kali aku beli kat kafe tu,kita mesti berborak2 sambil aku memilih jenis makanan dan lauk utk aku santap...mungkin kerana keramahan kami wujudnya 'chemistry' antara kami..(waa...ayat..hahah).
Walau apa pun terima kasih atas nasihat mak cik tu yer.


Tiba2 teringat lak kisah suatu ketika dulu,bila aku n member2 aku mahu menderma darah. Masa tu ada kempen derma darah..so kami pun pergi r dengan semangat berkobar2.Semua sekali 8 org dengan 4 motosikal...sebelum menderma,doktor perlu'check' tekanan darah setiap bakal penderma.Member2 aku semua pass..

tiba giliran aku jer,doktor boleh cakap:awak ni kurg darah tau,tu pun nak derma darah gak.Dahlah kurg darah,tekanan darah awak lah rendah.Nah kejap lagi saya bagi surat awak terus pergi ke farmasi kat sebelah tu ambil vitamin'..hahahah.

Malunya bile teringat peristiwa tu...malu ngn kawan2 aku sampai sekarg..kalau kami jumpe jer mesti cakap pasal perkara ni.arghh!!!!
So moral value nya:makan mesti cukup,badan biar berisi,tapi jgn lak sampai gemuk..haha

9 comments:

Princess Abel said...

hahhahaha....lawak la...hhahahaha(tergolek2 abel kat kusi ni, bace entry ni).. mmg sesuai....:p

baldu biru said...

hahahahahahahahahahahaha............... lawk la ko ni,
mkn byk2 biar awek kelilg pinggang...huhuhuhu..

lillah أمي هريرة said...

apa yg ptg wan sihat...

tringat kata2 :
she loves u not bcoz u look handsome..
but her love will make u look handsome...

:D

noOrasma mOhamad said...

ntah wan..sejak ko kawan ngan aku ko makin kurus..adakah aku medera ko???oh tidak... adakah ko tension tgk muke aku..oh tidakkkkk....

isz_one said...

to abel....
ish jgn sampai tergolek2....kang jatuh lak..sape yg susah..wan yg kurus ni gak yg susah nak angkat abel..hahah..astgfirullah....

isz_one said...

to my sis(baldu biru):
aaarghhh!!!!x cukup duit nak makn.bagi lah duit..hmm..x yah r..badan kurus mcm ni pun awek dah kelilg pinggang..kalau badan berisi mesti awek 10 kali kelilg pinggang kan....hahah

isz_one said...

to lilah:
thanks2....ade ape2 tips supaya badan lebih berisi????

isz_one said...

to asma....
lah baru tau ker...sebab ko r badan aku mcm ni..sebb ko gak r duit aku abis..asyik makan kat luar jer..dah lah tpt mknn sume mahal2...tapi peliknye aku still kurus...sebb apa???sebb....

azira.azee said...

he..(kena gelak skit ja)sbb sy pun kurus gak...hehehehehehehehe...
kwn2 tlg la bg tau mcmna nak berisi...sdap ja tgk org byk isi nie...comelll...hehehe..tp xpe mgkn ada khidmahnya...heheheh
yg pnting kite happyyy!!!!!...:)