5.6.10

oH cErItA MeLaYu.......;) :(


Rasanya dah lame aku x meaip 'something' kat blog aku ni...lepas tamat jer exam kat USM ari tu bermakna tamat sudah pengajian aku di sana. So sekarang aku sedang menunggu kerja n stiil mencari lubuk pekerjaan..Insya ALLAH..;) so sementara dapat kerja gak,aku byk menghabiskan masa di rumah menonton televisyen...haha. Bosan gak..dek kerana bosan aku dapat merumuskan ttg cerita2 Melayu termasuk citer Inonesia berdasarkuan kajian buatan sendiri.Kajian ini hanya sekadar suka2:

1. 80% jalan cerita berkisar tentang:
a. Cinta. b. Cinta 3 segi. c. Cinta 4 segi. d. Anak-anak rebut harta pusaka. e. Kalau keluarga kaya, anak2 rebut sapa nak gantikan Tan Sri (ayah) jadi Pengerusi, CEO atau Presiden syarikat.

2. Walau pun cerita pasal awek kilang, rumah awek kilang ni mesti complete furnished.
Ada TV 29", Home Teatre, peti sejuk besar, set sofa mewah. (Director tak buat home work ker? Pegi la tengok umah awek kilang kat Pasir Gudang tu).

3. Cerita polis lak, dialah pegawai penyiasat, dialah jadi forensic, dialah jadi pathologist, dialah yang gi ambush. Semuanya DIA yang buat. Polis lak dialog pakai bahasa buku. "Saya rasa kita patut siasat dengan lebih terperinci tuan". " Betul cadangan awak itu. Kita bertindak sekarang".

4. Kalau cerita pasal Construction, bawak satu pelan gulung, pakai topi KUNING, tunjuk-tunjuk kat bangunan tengah buat, discuss dengan 'kepala' Indon komplen kenapa projek lambat siap kat Indon tadi. ( Topi kuning utk pekerja buruh la bang ). (ish aku tau aku kan student Pengurusan Binaan...ingat aku x tau..hahahahah)

5. Adegan doktor kat Wad check pesakit. Ambik fail hujung katil, selak-selak. Dialog wajib : "Kesihatan awak bertambah baik. Banyakkan berehat dan jangan lupa makan ubat ". ( Woi bang, tengokla cerita ER tu, Dr ada medical terms dia ).

6. Adegan kat umah. Ayah mesti tengah baca paper, Mak mesti tengah menjahit atau
lipat baju. Orang gaji tengah basuh pinggan. Orang gaji mesti nama dia Mak Nab atau Mak Jah.

7. Nak panjangkan rakaman filem mesti ada adegan kereta sampai kat umah, bukak pintu kereta, bukak pintu pagar, masuk balik kereta, drive masuk car porch, keluar, tutup pintu pagar.

8. Adegan sembahyang mesti dah salam akhir or adegan mengaji Quran mesti dah sampai part sadakallah hulazim. ( Cover line kot ).

9. Gangster atau kuncu orang jahat mesti pakai baju takder lengan, pakai rantai dan pakai bracelet.

10. Nak bagi sedih gila, mesti buat adegan dah tahu nak mati pasal kena barah otak atau kena kanser...hihihi

No comments: