16.4.10

Nukilan kecilku buat teman seangkatan sahabat seperjuangan…;-)





from :jundullah

Nukilan ringkas dari insan kecil

Luahan dan perkongsian insan kerdil

pernah diamanahkan tanggungjawab yang besar

dalam membawa sebuah gerakan islam

Bersama-samanya sahabat2 yang hebat

dalam satu saf pimpinan yang mantap


menyambung rantai sebuah perjuangan

mendaulatkan syariat islam asas tujuan

untuk diteruskan generasi depan

hingga datang hari kebangkitan…


AKU BELAJAR JADI PEMIMPIN


Belajar jadi pemimpin…bermakna belajar jadi seorang hamba dan khalifah

Belajar…taat pada Yang Maha Berkuasa

Belajar…mentadbir mengurus alam semesta


Belajar jadi pemimpin…bererti belajar seni dan sains

Belajar…dekati orang

Belajar…sayangi orang

Belajar…menolong orang

Belajar…mengutamakn orang


Terkadang belajar…berkorban untuk kebaikan orang

Belajar…faham orang demi mempertahankan perkara orang

Belajar membaca budaya orang untuk membuatkan orang lain senang


Belajar membaca gerak orang

Belajar luka..untuk mengubati orang

Belajar membaca kurang senang orang

Belajar menjadi air…untuk memadam api kemarahan orang

Belajar jadi bara…masakkan makanan orang


Aku belajar mengaku salah demi selamatkan orang

Belajar berjuang walaupun digelar penentang

Belajar jadi pesalah walaupun sebenar dipersalahkan

Belajar jadi juara walaupun terbuang

Belajar menerima tewas digelanggang..untuk orang lain merasa menang

Belajar erti hilang…agar menghargai yang dipegang

Belajar menjadi narawastu kembang mewangi walaupun ditanah gersang


Aku belajar untuk tidak dikenang..tapi jasa tetap tertunjang

Belajar jadi bintang walau kecil tetap terbilang

Belajar jadi bulan menyinar diwaktu kegelapan malam


Belajar kenal susah pendorong untuk beribadah

Belajar jadi jundi disiang hari

Belajar jadi abib dimalam hari


Aku belajar untuk jadi pelbagai jenis orang untuk sesuai semua orang

Belajar jadi ayah…untuk anak2 yang tersayang

Belajar jadi abang…untuk melindungi adik2 dalam kematangan

Belajar jadi adik…untuk sedia dididik

Belajar jadi teman…tempat luahan perasaan

Belajar jadi kawan…untuk berkongsi riang


Aku belajar kenal Allah untuk cinta tidak berubah

Mari belajar kenal mati agar senang untuk berbakti

Belajar jadi kuli..agar tahu nilai budi

Belajar jadi perantau..agar kenal intan berkilau

Belajar jadi hamba..agar tahu Tuhan yang dipuja

Belajar jadi pelopor bukan pengekor


Jangan sampai tak kenal muar

Jangan sampai tak mampu berbicara

Jangan mengangguk seperti tiada

Kerna hidup bukan sekadar di buana


Pasti dijemput menghadap Yang Maha Berkuasa

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui...


Buat teman seangkatan yang dikasihi Allah lagi disayangi Nabi SAW

Guru dalam mengajarku sebuah pegalaman baru

Murid-murid buat ku mendidik dan membentuk kenangan dulu


Terima kasih ku ucapkan buat kalian semua

Mohon maaf salah dan silap sepanjang kita bersama

Tiada ungkapan mampu ku lafazkan

Tanda syukur kepada pemilik sekalian alam

Mencantumkan kita dalam sebuah perkenalan

Dalam membina ukhwahfillah sebuah perjuangan

Moga diketemukan ditempat yang tenang

Syurga Firdaus dihari pembalasan

InsyAllah…;-)


Ikhlas dariku yang sentiasa mengingati kalian semua,

Nydp kamu, sahabat kamu, teman kamu, semuanya untuk kamu2…;-)



Beginilah bahasanya

Bila seorang Nydp berbicara

Ayatnya sejuk tapi penuh membara

Beginilah bunyinya

Bila seorang bakal 'Poject Manager in Construction Industry'

Ayatnya lembut tapi penuh berbisa

9 comments:

Princess Abel said...

walaupon ciplak..
tp sgt menghargainya... huhuhu..
walaupon dah byk kali terbace...
tp still sedih gak..wa~~

wa~~ nak putar balik masa.

lillah أمي هريرة said...

stuju ngan abel...


Ya Allah.. kuatkanlah diri kami untuk memikul kerja2 dakwah ini.. resapkanlah kemanisan kerja2 dakwah ini dalam hati kami.. perbaikilah diri kami.. sempurnakanlah akhlak dan iman kami... lapangkanlah dada kami, bersihkanlah hati kami, terangilah hati kami, satukanlah hati kami, dan penuhkan hati kami dengan cintaMu hingga kami tidak mengharapkan cinta dunia..
amin ya Rabb..

fad said...

tsssskkkk...
sdehnye ble bace..wpn xtau tp dpt rase ape yg di2lis..
Allah yg menganugerahkan cintaNya kpd hamba2 Nya..Alhamdulillah..
jalan juang itu pahit kerana syurga itu manis...

Princess Abel said...

bencinye bila sedih2 cam ni...
masa bergerak kerja dulu, x nak hargai.. pas dah nak letak jawatan, br la rase cam nak putar balik masa...
kejap jer 1 sidang berlalu...
pas ni dah x leh gaduh2.. huaaa~~~

lillah أمي هريرة said...

ooh kiranya cik adik abel x puas menjawat jawatan lagi lah ya....

;)

akk dh penah sambung kontrak...

harap2 ada yg sambung menyambung lh juga....

:p

isz_one said...

ish2..jgn sedih2...yg ptg perjuangn perlu diteruskan..
to fad:selamat berjuang k..teruskan perjuangan apa yg telah kami n senior2 selami ini perjuangkan...
to lillah:cik lillah x tai ker ade yg kena sambg kontrak..hahahh

husnil said...

sya bca tak sedih pon..huhuhu tapi tersentuh sngat..thnks wan...tak kisah lah sper yg tulis,tapi bhasanya sngt indah..

kpda semua perintis ppm,semoga kuat dn tbah mneruskan perjuangan..
abel,lpas ni kna jdik mtang dah..sbb abel dah jdi kakak sulong tau,bukan adik mnjer lagi..hehehe

aper2 hal cari la akak.akak ada di pineng jer..sngt sedia mmbantu coz akak dh jdi suri rumah skrg..hehehe

Princess Abel said...

huhuhu.. thanks kak unil...;)

p/s: x suke jd kakak..wa~~~~ hahahha

cik Hdariyani Kampun said...

sangat menarik che wan..teruskan..:)